پاسخ به شبهه وهابی :عصمت امیر مومنان علی علیه السلام قسمت دوم

شبهه دیگر وهابیون::::::::::::


و در ادامه مواردی که حضرت علی خودشان اعلام میکنند که معصوم نیست را بررسی میکنیم . 




وَ قَالَ ( علیه السلام ) : وَ مَدَحَهُ قَوْمٌ فِی وَجْهِهِ فَقَالَ اللَّهُمَّ إِنَّکَ أَعْلَمُ بِی مِنْ نَفْسِی وَ أَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِی مِنْهُمْ اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا خَیْراً مِمَّا یَظُنُّونَ وَ اغْفِرْ لَنَا مَا لَا یَعْلَمُونَ.

ترجمه:


«و درود خدا بر او (آنگاه که گروهی او را ستایش کردند) فرمود: بار خدایا تو مرا از خودم بهتر می شناسی، و من خود را بیشتر از آنان می شناسم، خدایا مرا از آنچه اینان می پندارند، نیکوتر قرار ده، و آنچه (از گناهان و خطاهایم) را که نمی دانند بیامرز.»


[نهج البلاغه حکمت۱۰۰]

این سخن حضرت علی رض بسیار واضح است و نیازی به توضیح ندارد هر شیعه ای که کمی چشم بصیرت داشته باشد درمیابد که سیدنا علی معصوم نیست اگر معصوم میبود طلب امرزش و مغفرت نمیکرد زیرا معصوم گناه نمیکند که طلب مغفرت کند.


باز خود علمای شیعه در جای دیگر از حضرت علی چنین نقل کرده اند:

«فَلَا تَکُفُّوا عَنْ مَقَالَةٍ بِحَقٍّ أَوْ مَشُورَةٍ بِعَدْلٍ فَإِنِّی لَسْتُ فِی نَفْسِی بِفَوْقِ أَنْ أُخْطِئَ وَ لَا آمَنُ ذَلِکَ مِنْ فِعْلِی إِلَّا أَنْ یَکْفِیَ اللَّهُ مِنْ نَفْسِی مَا هُوَ أَمْلَکُ بِهِ مِنِّی فَإِنَّمَا أَنَا وَ أَنْتُمْ عَبِیدٌ مَمْلُوکُونَ لِرَبٍّ لَا رَبَّ غَیْرُهُ یَمْلِکُ مِنَّا مَا لَا نَمْلِکُ مِنْ أَنْفُسِنَا وَ أَخْرَجَنَا مِمَّا کُنَّا فِیهِ إِلَی مَا صَلَحْنَا عَلَیْهِ فَأَبْدَلَنَا بَعْدَ الضَّلَالَةِ بِالْهُدَی وَ أَعْطَانَا الْبَصِیرَةَ بَعْدَ الْعَمَی».

ترجمه:


«پس، از گفتن حق، یا مشورت در عدالت خود داری نکنید، زیرا خود را برتر از آنکه اشتباه کنم و از آن ایمن باشم نمی دانم، مگر آنکه خداوند مرا حفظ فرماید، پس همانا من و شما بندگان و مملوک پروردگاریم که جز او پروردگاری نیست، او مالک ما، و ما را بر نفس خود اختیاری نیست، ما را در آنچه بودیم خارج و بدانچه صلاح ما بود درآورد، به جای گمراهی هدایت، و بجای کوری بینایی به ما عطا فرمود.»


[نهج البلاغه خطبه۲۱۶]

در این خطبه واضح تر و صراحتا میفرماید که من از خطا کردن پاک نیستم و بطور واضح عصمت خود را انکار میکند.


وهمچنین میفرماید:

۲۹۹-«مَا أَهَمَّنِی ذَنْبٌ أُمْهِلْتُ بَعْدَهُ حَتَّی أُصَلِّیَ رَکْعَتَیْنِ وَ أَسْأَلَ اللَّهَ الْعَافِیَة»َ

ترجمه:


«اگر گناهی انجام دهم و مهلت دو رکعت نماز داشته باشم که از خدا عافیت طلب کنم، مرا اندوهگین نخواهد ساخت»


[نهج البلاغه حکمت۲۹۹]



                         سوال امشب؟؟


آیا حضرت علی به عصمتی که شیعیان برایش قائل هستند معتقد بوده است ؟


پاسخ:::::::::


وهابیون می گویند مولا علی ع در حکم 100 نهج البلاغه برای خود درخواست مغفرت کرده لذا این به معنای بطلان عصمت است؟


خوب بر فرض هم کرده شما اینقدر جاهلید که نمی توانید طلب استغفار به معنای تواضع است و نه به معنای بطلان عصمت که در این صورت باید بگوید پیامبر هم معصوم نبوده و عصمتش باطل است زیرا برای خود استغفار نموده است


5832 - حَدَّثَنَا أَبُو الْیَمَانِ أَخْبَرَنَا شُعَیْبٌ عَنْ الزُّهْرِیِّ قَالَ أَخْبَرَنِی أَبُو سَلَمَةَ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قَالَ قَالَ أَبُو هُرَیْرَةَ

سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ وَاللَّهِ إِنِّی لَأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَأَتُوبُ إِلَیْهِ فِی الْیَوْمِ أَکْثَرَ مِنْ سَبْعِینَ مَرَّةً


از ابو هریرة رضی الله عنه روایت است که گفت:

از رسول خدا صلی الله علیه وسلم شنیدم که فرمود: سوگند به خدا، که هر روز بیش از هفتاد بار از خدا آمرزش طلبیده و به درگاه او توبه می کنم.


صحیح بخاری ج 19 ص 365 بر اساس نرم افزار شالمه


جالبه این روایتی که در صحیح ترین کتب عمریه امده است را البانی وهابی هم تصحیح سندی کرده است؟


 2323 - [ 1 ] ( صحیح ) 

 عن أبی هریرة قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : " والله إنی لأستغفر الله وأتوب إلیه فی الیوم أکثر من سبعین مرة " . رواه البخاری 


الکتاب : مشکاة المصابیحالمؤلف : محمد بن عبد الله الخطیب التبریزیالناشر : المکتب الإسلامی - بیروتالطبعة : الثالثة - 1405 - 1985تحقیق : تحقیق محمد ناصر الدین الألبانی - ج 2 ص23


حالا سوال اینجاست شما شما رسول الله را که در طول روز 70 باز استغفار می کرد را هم معصوم نمی دانید و می گوید چون استغفار کرده عصمتش باطل است؟ لذا هر پاسخی شما اینجا دادید ما هم همان جا در مورد مولا علی ع می دهیم


اما خطبه 216::::::::::


این روایت در کتاب شریف کافی امده که سندش ضعیفه


٥٥١ ـ علی بن إبراهیم ، عن أبیه ومحمد بن علی جمیعا ، عن إسماعیل بن مهران وأحمد بن محمد بن أحمد ، عن علی بن الحسن التیمی وعلی بن الحسین ، عن أحمد بن محمد بن خالد جمیعا ، عن إسماعیل بن مهران ، عن المنذر بن جیفر ، عن الحکم بن ظهیر ، عن عبد الله بن جریر العبدی ، عن الأصبغ بن نباتة قال أتى أمیر المؤمنین علیه‌السلام...


الحدیث الحادی والخمسون والخمسمائة : مجهول لکنها معروفة.


 نام کتاب : مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول نویسنده : العلامه المجلسی    جلد : 26  صفحه : 535 

 

حالا گذر از حیث سندی این روایت باید عارض شویدم این روایت اصلا عدم عصمت مولا را ثابت نمی کند زیرا مولا علی ع می فرماید ::::::::::


 زیرا من برتر از آن نیستم که خطا کنم، و در کار خویش از آن ایمن نباشم، مگر آنکه خداوند مرا از آنچه که از من بدان تواناتر و مسلط تر است نگاه‏ دارى کند.


این حرف مولا مانند این ایه قران است


آیه 74 سوره إسراء است:

وَ لَوْلَا أَنْ ثَبَّتْنَاکَ لَقَدْ کِدْتَ تَرْکَنُ إِلَیْهِمْ شَیْئًا قَلِیلًا

ای پیامبر! اگر ما تو را حفظ نکنیم، تمایل به افراد باطل، مطالب باطل پیدا می‌کنی.



حالا کسی می تواند بگوید چون خدا فرموده ما مواظب تو هستیم لذا عصمت رسول الله باطل است؟ نه این سخن یعنی اینکه من معصوم نیستم ولیکن خداوند ما را حفظ می نماید


علامه محقق سید جعفر مرتضی عاملی (ره) - از محققان بنام معاصر شیعه - در کتاب الصحیح من سیرة النبی، جلد2، صفحه200 می‌فرماید:

لولا لطف الله و عصمته و توفیقه.

مراد حضرت این است: اگر عصمت خدا و توفیق و لطف خدا نباشد، من هم قابل خطا هستم.


اما حکمت 299 :::::::


در این حکمت مولا علی ع می فرماید ما اهمنی ذنب اگر گناه بکنم یعنی مولا علی ع نفرموده من گناه می کنم می فرماید اگر گناه بکنم وقتی گناهی ثابت نیست چطوری می خواهید عدم عصمت رو ثابت کنید؟ وقتی مولا می فرماید اگر گناه بکنم بلکه نفرموده من گناه می کنم وقتی نفرموده گناه می کنم شماچطوری عدم عصمت رو ثابت می کنید؟


من مثالی می زنم مثلا در قران امده اگر زنان پیامبر دچار فحشا بشوند عذابشان دوبرابر می شود ، خداوند شرط بر گناه گذاشته حالا چون شرط گذاشته اگر کناه کنند یعنی بدین معناست انها گناه می کنند و مرتکب به فحشا می شوند؟


اما جالب هست وهابیون می گویند مولا علی ع قائل به عصمت خود نیستند و همین عقیده را هم ابن تیمیه داشته است


خوب سوال اول ما اینجاست مولا علی ع دذر کدام مصدر تاریخی فرموده اند من معصوم نیستم و یا عصمت ندارم؟ ایا سندی و مطلبی دارید یا مانند ابوهریره متوسل به جیب مبارک می شوید؟


حالا نگاهی به مطلب ذیل بیندازید که در مصادر شما مولا علی ع سریحا فرموده اند که معصوم هستند


1593- نا دَاوُدُ، نا بَکَّارُ بْنُ أَحْمَدَ، نا إِسْحَاقُ یَعْنِی ابْنَ یَزِیدَ، عَنْ عَمْرِو بْنِ الْمِقْدَامِ، عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ صَالِحٍ، عَنْ طَارِقِ بْنِ شِهَابٍ قَالَ: سَمِعْتُ عَلِیًّا یَقُولُ: الْمَعْصُومُ مِنَّا أَهْلِ الْبَیْتِ خَمْسَةٌ: رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، وَفَاطِمَةُ، وَحَسَنٌ وَحُسَیْنٌ عَلَیْهِمَا السَّلَامُ

مولا علی ع می فرمایند ما 5 نفر از اهل بیت معصوم هستیم یکی خودشان هست و یکی حضرت زهرا سلام الله علیها و یکی هم امام حسن ع و یکی هم امام حسین

الکتاب: معجم ابن الأعرابی- المؤلف: أبو سعید بن الأعرابی أحمد بن محمد بن زیاد بن بشر بن درهم البصری الصوفی (المتوفى: 340هـ(- تحقیق وتخریج: عبد المحسن بن إبراهیم بن أحمد الحسینی - الناشر: دار ابن الجوزی، المملکة العربیة السعودیة الطبعة: الأولى، 1418 هـ - 1997 م- ج 2 ص 781


http://shamela.ws/browse.php/book-21494#page-1553



وقتی مولا علی ع مقر به عصمت خودت هستند شما چرا کاسه داغ تر از آش هستید؟


جالب اینجاست مولا علی ع در خود نهج البلاغه هم سخن از عصمت خود به میان اورده اند


خطبه 37

ومن کلام له علیه السلام 

یجری مجری الخطبة 

وفیه یذکر فضائله - علیه السلام - قاله بعد وقعة النهروان 

. لَمْ یَکُنْ لِأَحَدٍ فیَّ مَهْمَزٌ، وَلاَ لِقَائِلٍ فیَّ مَغْمَزٌ، 

[صفحه 20]

 

مول علی ع بعد از جنگ نهروان فرمودند::::

کسی نمی‏توانست عیبی در من بیابد، و سخن‏چینی جای عیبجویی در من نمی‏یافت. 



همان طور که مشاهده می نید مولا علی ع می فرمایند هیچ احد الناسی نمی تواند در من عیبی پیبدا کند، 


خوب سوال می کنیم اگر مولا علی ع معصوم نبودند و دچار مشکل می شدند اولا چرا ایشان می فرمایند کسی نمی تواند در من عیبی پیدا کند ؟


ثانیا اگر مولا دارای عیبی بودند و دچار نقصان بودند چرا دشمنان مولا به ان استناد نکردند؟



جالبه همین مطلب در مصادر اهل سنت نیز به اقرار احمد بن حنبل هم امده است


وأخرج السلفی فی الطیوریات عن عبد الله بن أحمد بن حنبل قال سألت أبی عن علی ومعاویة فقال اعلم أن علیا کان کثیر الأعداء ففتش له أعداؤه عیبا فلم یجدوا فجاؤا إلى رجل قد حار به وقاتله فأطروه کیادا منهم له


عبد الله بن احمد بن حنبل می‌گوید از پدرم سوال کردم:


نظرت در مورد علی و معاویه چیست؟ گفت: علی دشمنان زیادی داشت و هر چه تلاش کردند عیبی برای علی بیابند، نتوانستند و آمدند سوی معاویه‌ای که با علی جنگ داشت، جمع شدند و برای این‌که بغض‌شان نسبت به علی را نشان بدهند، فضائلی را برای معاویه جعل کردند.


المنتظم لإبن الجوزی، ج، ص372 


تحفة الأحوذی للمبارکفوری، ج10، ص231


النصائح الکافیة لمحمد بن عقیل، ص199


تاریخ الخلفاء ، اسم المؤلف: عبد الرحمن بن أبی بکر السیوطی الوفاة: 911 ، دار النشر : مطبعة السعادة - مصر - 1371هـ - 1952م ، الطبعة : الأولى ، تحقیق : محمد محی الدین عبد الحمید- ص 199


الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة ، ج 2 ص 374 



همان طور که مشاهده می کنید حتی دشمنان مولا علی ع هم نتوانستند برای مولا عیب و نقضی پیدا کنند همان کسانی که بغض مولا را داشتند همان کسانی که در زندگی مولا تفحص و تتبع کردند تا عیبی پیدا کنند تا ان را علمی کنند برای مقدوح کردن مولا علی 

ادامه مطلب

منبع این نوشته : منبع
مولا ,الله ,عصمت ,معصوم ,گناه ,حضرت ,گناه بکنم ,رسول الله ,علیه السلام ,معصوم نیستم ,تحقیق محمد ,صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ ,اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ